
 1 

Henry Loeser  

Masaryk University 

 

History of Community Broadcasting - Austria  

 
 

Public Service Broadcasting 

The history of broadcasting in Austria throughout the 20th century is largely the 

history of Österreicher Rundfunk (ÖRF), the state-run radio and television monopoly. 

The radio services that became ÖRF originated in the 1920s and continued relatively 

unchanged as its structure, mandate and programming evolved along with Austrian 

society. Its identity and monopoly of terrestrial radio and television frequencies, 

without competition from commercial or community broadcasters was established in 

1957, and affirmed by legislation again in 1985. That changed in 1993, when the 

European Court of Human Rights, in an action brought by alternative media activists, 

for the first time examined a public monopoly on broadcasting. The court, in the case 

of Informationsverein Lentia and others, found a violation of Article 10 of the 

European Convention on Human Rights. In this case the court held that the 

interferences which the ÖRF monopoly had caused the applicants were “not necessary 

in a democratic society” (Council of Europe 2007:62). The verdict forced open the 

radio airwaves to private broadcasters, and subsequently led to the 1995 Austria 

Regional Radio Act, which finally broke the ÖRF monopoly and fundamentally 

changed the public broadcaster. 

 

Similarly in television, several court rulings and legislative actions at the European 

and Austrian levels, coupled with new digital distribution platforms, opened the 

spectrum to private broadcasters in the 2000s. Concurrently ÖRF itself went through a 

structural change resulting from the 2001 Audiovisual Law that reorganized the 

institution as an independent, semi-autonomous entity, separate from the government 

(Bundeskanzleramt RIS 2015). Among the reforms, ÖRF was now charged with 

offering programming that: “serves the general public with special consideration of 

ethnic minorities” (Thiele 2009:253), a mandate seen to be influenced by the success 

of the nascent community radio sector. Funding of ÖRF operations has recently come 



 2 

under increasing scrutiny for its ability to effectively deliver on its mandate within the 

prescribed financial budgets. Nevertheless, ÖRF radio and television today are 

generally considered legitimate and independent public service broadcasters with both 

national and regional outputs garnering significant shares of audience, though 

somewhat less than earlier years due to competition from the commercial and 

community sectors.  

 

Community Radio 

The community radio sector, known as “freie radios”, originated in the Second 

Republic’s monopolistic media environment of the 1970s when unlicensed pirate 

radios in Vienna, Linz, Klagenfurt and elsewhere in Austria were established as non-

conforming illegal enterprises. Through the 1980s, they grew along with social 

movements outside of the mainstream to became important elements of the alternative 

political and cultural scene. Ironically, some were receiving government arts & 

culture funding for their activities (Peissl 2013). The 1990s saw continued growth of 

illegal operations, but also brought increased enforcement by the regulator, as dozens 

of transmitters were seized and substantial financial penalties assessed.  

 

The political activities of community broadcasting activists in collaboration with the 

Green Party and Social Democrats were also laying the foundation for a new legal 

private radio sector with access to the restricted FM radio frequencies. Even before 

the legalization of the sector and the establishment of radios, the trade association of 

the free radios was established 1993. The Verband Freier Radio Österreich (VFRÖ) 

was founded to provide leadership for the community radio sector through 

interventions in policy discourse. It still operates today, supporting the effective and 

sustainable operation of member radios with capacity-building initiatives, and the 

charter of the organization guides the sector with a set of principles which govern the 

participants and organizational members (VFRÖ 2015). 

 

The Regional Radio Act of 1995 was amended in 1997 with new provisions creating 

both regional and local radio services, allotting 42 local frequencies from more than 

300 applications (Haller 1996). From that allotment eight new “free” radios were 

granted licenses in 1998, and the community broadcasting sector of Austria was 

legally established (Hirner 2003). After 2002, several educational channels were re-



 3 

licensed as community radios including Radio Helsinki in Graz, and Campus/City 

Radio in St. Pölten. Further development of the sector yielded the licensing of Free 

Freies Radio Freistadt in 2003, Radio B138 in Kirchdorf an der Krems in 2008, and 

"Radio Oberpullendorf" in Oberpullendorf in 2009, bringing the total to 14 

community radios in Austria. 

 

The collaboration among legislators, regulators and practitioners, which began during 

the formation of the community radio sector in the 1990s, was re-affirmed after a 

difficult decade in the 2000s as insufficient funding mechanisms threatened its 

sustainability. The various stakeholders worked together to formulate new policy 

initiatives designed to set community radio on a path of effectiveness and 

sustainability (Peissl 2013). As a result, many of the guiding elements from the VFRÖ 

charter were used as a foundation for the new regulatory guidelines for non-

commercial broadcasting, established in 2009 by the Rundfunk und Telekom 

Regulierungs GmbH (RTR 2015a). That new policy initiative also included new 

funding schemes with the creation of the “Fonds zur Förderung des 

nichtkommerziellen Rundfunks” (NKRF) (non-commercial broadcasting fund), which 

diverts a portion of the broadcasting user fees to community radio and television. In 

the application process, annual proposals by the individual radios are submitted to the 

media regulator for review, and roughly €3 million per year is competitively granted 

over and above a minimum standard amount for every qualifying applicant (RTR 

2015b). Although financial sustainability, as a result of dependence on government 

funding, is an ongoing concern of the stakeholders, government support continues to 

assure the relative financial sustainability of the sector (Altendorf 2014). 

 

As a result of their shared history, Austrian community radios are very similar in their 

characteristics. The organizations that comprise the Austrian community radio 

landscape are generally mixed-model broadcasters that cover a local geographic area, 

aspiring to serve the communities identified within their geographic reach. Thus, they 

typically feature a wide range of multicultural programs about social, cultural and 

political subjects important to the local community, produced by a diverse team of 

mostly volunteer participants. These volunteers are tasked to observe and promote the 

values and attributes central to that philosophy, both in the programs they offer, and 

within the organizations they operate.  



 4 

 

Because the Austrian technological model for community radio deploys city-wide 

standard FM broadcast coverage areas, the largest cities in Austria predictably also 

have the largest radios in terms of volunteers, staff and subsidies. In Vienna, Radio 

Orange is an iconic institution among the diverse population, with more than 500 

participant producers making programs in more than 15 languages (Moser 2013). 

Radio FRO in Linz and Radiofabric in Salzburg are also large organizations with 

hundreds of volunteer participants form a diverse number of communities. A second 

tier of free radios in smaller cities and towns is highlighted by the successful 

organizations of Radio Helsinki in Graz, Freies Radio Salzkammergut in Bad Ischl, 

Radio Agora in Klagenfurt, and Freirad Radio in Innsbruck, all of which are estimated 

to have more than 50 volunteer participants each. The balance of the sector is 

comprised of local radios usually with fewer than 50 volunteers serving smaller towns 

across the country, from Radio Proton in Dornbirn in the west, to Free Radio Freistadt 

in the north, to Radio Ypsilon in Holabrunn in the east1. In terms of enabling policy, 

organizational development, volunteer participation, and service to diverse 

communities, the Austrian community radio sector can be seen as among the most 

successful in the world. It can also be seen as a source of the community television 

sector in Austria, as activists from these radios then substantially contributed to 

establishing new community televisions. 

 

                                                
1 Austrian activist and practioner Alf Altendorf reports these numbers are highly problematic: the 

radios publish their user numbers following different principles, such as active users, members of 

organisations (if any), number of programes and so on. For example Radiofabrik (2016) has 320 

active producers, 220 members, 160 programes. His estimates of active users in the sector: Orange 

more than 500, Radio FRO / Radiofabrik more than 300. Helsinki / Freirad 200 – 300, Agora / 

Salzkammergut /Freistadt are above 100, the rest below 100. 

 



 5 

 
Figure 1: Map of Community Radios in Austria (VFRO 2015) 

 

 

Community Television 

The ÖRF television monopoly ended in 2001 when the new television broadcasting 

act opened up the spectrum to private operators (Bundeskanzleramt RIS 2015). This 

development led to the establishment of a number of regional and local TV 

commercial channels on terrestrial and cable platforms, as well as numerous popular 

foreign-based commercial channels (Trappel 2007). It also ostensibly provided the 

first opportunity for non-commercial television to be established, but it did not occur 

immediately  

 

In Austria, similar to neighboring Germany, despite the ÖRF monopoly, the 

community television ideal did manifest itself in some small project initiatives 

emanating from academia and civil society as far back as the 1970s and 1980s. The 

Styrian Academy and the City of Graz supported a non-profit organization under the 

name: "Workers Making Television" that produced videos from 1976-1983 with the 

aim of: "promoting political and cultural education, the school and extracurricular 

elementary and adult education; especially by means of the implementation of video 

work " (Schutz, et al 2002:66).  “Local Television Burgenland”  was launched in 1976 

with support from the regional government culture ministry and was followed by 

“Local Television Styria” which grew to locations in four cities in the region. These 

video services lacked access to broadcast spectrum, were project-based, and lasted 



 6 

only a few years. Ironically, although Austrian community television as a genuine 

sector was not established until 2005, the 1970s video pioneers of Austria were seen 

to be an inspirational model in the much earlier establishment of open channels in 

Germany (ibid). The first alternative television in Vienna was initially realized in the 

founding of “True Image Vision”, a commercially-funded project offering 2 hours of 

programming per day, distributed on the UPC cable system from 1999-2001. Though 

the commercial model of an alternative channel proved unsuccessful, several 

participants in that venture, including Amina Handke and Alf Altendorf, later went on 

to help establish the community channel TV Okto in Vienna, and subsequently FS-1 

television in Salzburg (Bauer 2013). 

 

Lack of access to the FM spectrum, followed by legislative and judicial actions, led to 

the almost instantaneous establishment of a completely new sector for community 

radio. Conversely, the community television sector evolved incrementally, as cable 

television systems and new digital terrestrial technologies enabled the individual 

establishment of three new community televisions. These organizations developed in 

sequential overlapping time frames, beginning in 2005 with OKTO TV in Vienna, 

followed by the 2010 debut of DORF TV in Linz, and finally in 2013 with FS1 TV in 

Salzburg. Each television originated as an independent organism within their local 

social, economic, political and technical environments, and each developed within the 

governance control and funding of the media regulator RTR, complemented by local 

and regional government support (Tremetzberger 2005).  

 

Okto TV 

In the latter half of the 1990s and into the 2000s, the drive to establish a true 

alternative community television in Vienna was supported by a wide range of activists 

from civil society (Alf Altendorf, Barbara Eppensteiner), academia (Thomas Bauer, 

Johannes Schutz), politics (Christoph Chorherr, Marie Ringler), and community radio 

(Fiona Steinert, Thomas Thurnher). The 2002 report for the city of Vienna: “Studie 

zur praktischen Umsetzung des offenen Fernsehkanals Wien” proposed the 

establishment of Okto TV, citing the success of community channels in the 

Netherlands, Australia and Germany, but recommending an “independent” model 

with autonomous ownership and control (Schutz et al 2002). Led by a political 

coalition of red and green parties, the city council approved a measure authorizing 



 7 

annual funding for the new Vienna community television channel of 1 million euros 

(Bauer 2013).  

 

Subsequent organizational development saw the formation of a board of directors led 

by Thomas Bauer, and a management team headed by Christian Jungwirth. They 

incorporated the student television at the University of Vienna into the technical 

development of studios and transmission capacities resulting in the launch of Okto 

TV in 2005 on channel 8 of the Vienna UPC cable television system. Okto TV has 

grown incrementally in the 10 years since its founding, eventually moving into new 

studios and offices which now accommodate a team of salaried employees and more 

than 500 volunteer participants comprising 150 production groups. Annual funding 

from the City of Vienna continues apace, as do grants from the RTR Fund for Non-

Commercial Broadcasting, assuring at least on annual basis, the sustainability of the 

channel, albeit wholly dependent on government funding. 

 

DORF TV 

An outgrowth from the successful ARS Electronica Festival in Linz, DORF TV was 

conceptualized in 2005 by the "MATRIX" group of artists and media activists 

including Otto Tremetzberger, Gabrielle Kepplinger and Georg Ritter  as an 

interactive open access TV channel. The concept was based upon experiences of 

"Stadtwerkstatt TV" and the Austrian community radios to be "TV as an instrument of 

art" (Tremetzberger 2016). A 2008 funding and development program supported the 

initiative, and the first broadcasts took place via DVB digital transmission in 2010. 

After repeated refusals of the Linz cable system operator to offer access, the group 

filed a “must carry” complaint with the Austrian media authority in 2013, and the 

cable system was ordered to carry DORF’s programs. A shareholding organizational 

scheme supplements local, regional and national government funding, and includes 

more than 180 registered local arts organizations, as well as more than 800 

individuals registered supporters and/or volunteers. DORF TV is especially 

noteworthy for its technological development of systems that encourage production of 

user-generated video via mobile telephones (Tremetzberger 2013).  

 

FS1 TV 



 8 

The development of community television in Salzburg originated with a public 

proposal by Salzburg´s community radio Radiofabrik in 2009 by managing director 

Alf Altendorf. In 2010 Markus Weisheitinger-Hermann (IMB – Institute for Media 

Education Salzburg) joined along with the collaboration of more than 30 local cultural 

organizations. Together they founded the legal organization “Community TV 

Salzburg”, and in 2011 the group secured a commitment for transmission of a new 

community television channel via a local digital television service and by the local 

cable system Kabelnet Salzburg AG (RTR 2015c). After some delays due to legal and 

financial concerns, the channel was reorganized as a legal shareholders’ entity with 

local individuals, groups, and institutions co-owning the not-for-profit enterprise. The 

new shareholding organizational scheme proved effective in generating local private 

revenue2, and also secured an annual funding grant of 193,000 euros from the Non-

Commercial Broadcasting Fund of the RTR in 2012 (FS1 2015). Later that year, the 

TV was renamed FS-1, and proceeded to launch its video broadcasting service from 

newly-reconstructed studios and offices in the arts quarter of Salzburg (Alterndorf 

2016). 

 

In 2015, FS1 provides a 24-hour daily program service supported by more than 50 

registered members and 150 active volunteer producers, and managed by a small 

salaried management staff. The organization is sustained financially through the 

shareholder’s scheme, and an ongoing combination of private and public support, 

highlighted by grants from the RTR, city of Salzburg, and Salzburg regional 

government. FS1 prioritizes the recruitment and training of youth video producers, 

many of whom contribute to a robust selection of youth-based programs on the 

channel. 

 

 

 
                                                
2 Though not commonly found in community media, shareholder’s organizational schemes and similar 

membership models of funding have also proven successful at Radio Populare in Milan, with more 

than 10,000 supporting members (CMFE 2015) and community TV Sheffield Live in the UK, 

which raised 160,000 selling shares for its launch in 2014 (Sheffield Live 2015) . One of the 

world’s largest non-profit shareholders enterprises is the Green Bay Packers Football Club, with 

over 350,000 shareholders and an estimated value of nearly $2 billion USD (Forbes 2014).  



 9 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Altendorf, A. (2014). Interview with Henry Loeser. Salzburg 

 

Altendorf, A. (2016). Email to Henry Loeser 

 

Bauer, T. (2013). Interview with Henry Loeser. Vienna 

 

Bundeskanzleramt Rechtsinformationssytems (RIS). (2015). Bundesrecht 

konsolidiert: Gesamte Rechtsvorschrift für Fernseh-Exklusivrechtegesetz. 



 10 

https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesn

ummer=20001413 Accessed 25.12.2015. 

 

Community Media Forum Europe (CMFE). (2015) Report from Radio Days 2015. 

http://cmfe.eu/wp-content/uploads/Report-from-Radio-Days-Europe-2015.pdf 

 Accessed 24.12.2015 

 

Council of Europe. (2007). Freedom of expression in Europe: Case law concerning 

article 10 of the European Convention on Human Rights. 

http://www.echr.coe.int/LibraryDocs/DG2/HRFILES/DG2-EN-HRFILES-

18%282007%29.pdf Accessed 24.12.205 

 

Forbes (2014). The Business of Football. http://www.forbes.com/teams/green-bay-

packers/ Accessed 23.12.2015  

 

Frank, H. (2003). Press Reference: Austria. http://www.pressreference.com/A-

Be/Austria.html Accessed 26.12.2015 

 

FS1. (2015). Geschichte FS1. http://fs1.tv/info/geschichte-fs1.html Accessed 

24.12.2015 

Haller, A. (1996). Austria Bill to amend Regional Radio Act and Cable Broadcasting 

Bill under consideration. Council of Europe Database on legal information relevant to 

audiovisual sector in Europe. http://merlin.obs.coe.int/iris/1996/9/article22.en.html 

Accessed 25.12.2015. 

Moser, S. (2013). Interview with Henry Loeser. Vienna. 

Peissl, H. (2013). Interview with Henry Loeser. Klosterneuberg. 

Rundfunk & Telekom Regulierungs – GmbH (RTR). (2010) Mohr als fünf Mio. Euro 

Förderungen für den kommerziellen und nichtkommerziellen Rundfunk. 

https://www.rtr.at/de/pr/PI29102010Medien. Accessed 19.11.2015 



 11 

Rundfunk & Telekom Regulierungs – GmbH (RTR). (2015a). Nichtkommerzieller 

Rundfunkfonds. https://www.rtr.at/de/foe/NKRF_Fonds Accessed 25.12.2015. 

 

Rundfunk & Telekom Regulierungs – GmbH (RTR). (2015b). Fonds zur forderung 

des nichtkommerzialen rundfunks richtilien. 

https://www.rtr.at/en/foe/RichtlinienNKRF_Fonds/NKRF_Richtlinien_20150930.pdf 

Accessed 25.12.2015 

 

Rundfunk & Telekom Regulierungs – GmbH (RTR). (2015c). Television 

Broadcasters Directory. 

https://www.rtr.at/en/m/veranstalterdetails?code=1806665&typ=Fernsehen Accessed 

24.12.2015 

 

J. Schutz, et al. (2002). Senderidentitaet: gemeinsame programmelemente, 

wiedererkennbarkeit. In Studie zur praktischen umsetzung des offenen fernsehkanals 

Wien. J. Schutz. (ed). Vienna: Presse - U. Informationsdiendstes Der Stadt Wien. 

 

Sheffield Live (2015) TV channel hits launch funding target. 

http://web.sheffieldlive.org/tag/community-shares/ Accessed 24.12.2014. 

 

 

R. Stachel. (2002). Senderidentitaet: gemeinsame programmelemente, 

wiedererkennbarkeit. In Studie zur praktischen umsetzung des offenen fernsehkanals 

Wien. J. Schutz. (ed). Vienna: Presse - U. Informationsdiendstes Der Stadt Wien. 

 

Tremetztberger, O. (2005). "Reactors for Open Media: A Two-Way Media 

Experience Crossing the Border to the Czech Republic". Masters Thesis at 

International Center for Cultural Management - Salzburg Management Business 

School. 

Tremetzberger, O. (2014). Interview with Henry Loeser. Freistadt. 

Tremtzberger, O. (2016). Email to Henry Loeser. 



 12 

Verband Freies Radio Osterreich (VFRO). (2015). Uber uns. http://www.freie-

radios.at/ueber-uns.html Accessed 14.12.2015. 

 

 


